
Elected Extremists, Political Communication and the Limits of Containment
(Zvolení extremisté, politická komunikace a meze jejich zadržování)
Článek zkoumá složitý vztah mezi antidemokratickými silami ("extremisty") a širším liberálně-demokratickým institucionálním prostředím. Úkol zadržování extremistů je analyzován jak z teoretického hlediska, tak z hlediska jeho praktické proveditelnosti. Tvrdím, že realita politické komunikace a charakter politické argumentace činí z omezování extremismu v praxi mnohem náročnější úkol, než jak je obvykle chápán v literatuře. K prosazení těchto tezí spojuji poznatky z politické filozofie, politologie a teorie komunikace.
Článek ke stažení na Academia.edu

Tacit consent and political legitimacy
(Tichý souhlas a politická legitimita)
Ačkoli je pojem tichého souhlasu historicky důležitý, v současných diskusích o politické legitimitě hraje jen malou roli. Ambicí tohoto článku je tento fakt zpochybnit a ukázat, že tichý souhlas se může stát klíčovou složkou teorie legitimity. Namísto definování tichého souhlasu prostřednictvím pobytu (kdy se podle Johna Locka nebo Platónova Sokrata pobyt v dané zemi rovná tichému souhlasu s jejím systémem vládnutí) zkoumá tento článek jinou strategii a vymezuje tichý souhlas jako absenci aktivního nesouhlasu.
Článek ke stažení na Academia.edu

Johann Gottfried Herder. Metakritik zur Kritik der reinen Vernunft
Osmnáct let poté, co vyšla Kantova Kritika čistého rozumu, publikoval Johann Gotfried Herder rozsáhlou a přísnou kritiku Kantova opus magnum. Herderova metakritika není pouze čistě kritickou studií, ale Herder v ní představuje své vlastní názory na metafyziku a epistemologii. Herder v ní odmítl Kantovu tzv. „kopernikánskou revoluci“ s její prioritou v subjektu a považoval Kantovo předkritické myšlení za lepší teorii. Herder spojuje epistemologii s filosofií jazyka a dějin a kulturní teorii s metafyzikou a univerzálními hodnotami. Kritizuje tehdejší teorie zaměřené na subjekt a mechanicismus a předkládá vstřícnou a podrobnou analýzu Kantovy transcendentální teorie.

Jean-Jacques Rousseau. Rozprava o nerovnosti. O společenské smlouvě
Kniha obsahuje nový český překlad Rozpravy o původu a základech nerovnosti mezi lidmi (1755) a Společenské smlouvy (1762), které tvoří jádro Rousseauovy politické teorie. Nový český překlad obou děl přináší první úplný překlad Rozpravy o nerovnosti a po více než sedmdesáti letech nový překlad Společenské smlouvy. Rozprava o nerovnosti poprvé vychází včetně úvodního věnování Ženevské republice, následných reakcí a Rousseauových odpovědí. Oba texty doplňuje bohatý komentář, který spisy zasazuje jak do kontextu autorova života a díla, tak do historického a politického kontextu Evropy doby osvícenství, čímž umožňuje lépe pochopit originalitu Rousseauova myšlení a jeho význam pro současnost.

Wolterstorff on Reid’s Notion of Common Sense
(Wolterstorff o Reidově pojmu „common sense“)
Článek se týká běžného současného pohledu na pojem common sense v Reidově filosofii, jak jej představil známý reidovský badatel Nicholas Wolterstorff, který tvrdí, že Reidův ústřední pojem je zatížen zásadní nejasností, která zasahuje také jeho představu o principech common sense. Proti tomuto stanovisku se zde dokazuje, že Reid rozuměl common sense naprosto neproblematicky v duchu aristotelského pojmu společného smyslu. Principy common sense pak pro Reida byly presupozicemi jednotlivých smyslově orientovaných soudů, jež obvykle bereme za hotovou věc. Údajný zmatek, připisovaný Reidovi tradiční interpretací, se řeší rozlišením mezi principy common sense a prvními principy jako takovými.

Common Sense and the Natural Light in George Berkeley’s Philosophy
(Common Sense a přirozené světlo ve filosofii George Berkeleyeho)
Článek dokazuje, že Berkeleyho termín “common sense” neoznačuje soubor sdílených přesvědčení, ale sdílenou schopnost soudit. Liší se jednak od teoretického chápání, jež podle Berkeleyho často narušují učenecké předsudky, jazykové zmatky apod., jednak od božího zjevení. Na podporu teze se uvádějí doklady nejen z Berkeleyho filosofických spisů, ale také z jeho kázání a dopisů. Zohledňuje se také podobnost Lockových a Descartových názorů. Interpretaci podporuje také Berkeleyho apel na common sense v otázce imaterialismu, který se tak stává apelem na čtenářovu vrozenou rozumovou stránku. Berkeley tedy netvrdí, že běžní lidé zastávají imaterialismus, ale spíš to, že na imaterialismus přistoupí ti, kteří se nechají vést bez předsudků svým rozumem.

Cramer, K., Objekt, soud a sebevědomí v Kantově Kritice čistého rozumu
Konrad Cramer (1933–2013) byl významným členem tzv. Heidelberské školy. Po vzoru jejího zakladatele Dietera Henricha (*1927) se zabýval filosofickým problémem subjektivity a spojoval současné diskuse k tomuto tématu s tématy novověké filosofie. Byl vynikajícím interpretem novověké filosofie, výrazně přispěl zvláště k výkladu děl Immanuela Kanta. Cramerovy studie shromážděné v této knize se týkají Kantovy Kritiky čistého rozumu. Probírají Kantův pojem objektu, soudu a sebevědomí, interpretují však i další podstatné elementy Kantovy teoretické filosofie. Poslední studie se věnuje vztahu Kantovy a Fichtovy koncepce sebevědomí a dokumentuje vztah Kantovy filosofie a rozvíjející se filosofie tzv. německého idealismu.

René Descartes – filosofie a věda
René Descartes (1596–1650) je zakladatelem novověké filosofie a jeden z nevlivnějších filosofických a vědeckých autorů. Jeho bádání vděčíme za zásadní vhledy do podstaty lidského ducha a jeho odlišnosti od fyzikálního světa, do podstaty matematické struktury přírody či za základní myšlenky týkající se neeukleidovské geometrie. Descartes je elegantní, ale zároveň též nesnadno pochopitelný filosofický autor. Tento úvod nejen představuje nejdůležitější Descartovy poznatky a teorie, nýbrž ukazuje také filosofické intence určující Descartovo dílo jako celek od jeho raných, za jeho života nikdy nepublikovaných spisů až po jeho poslední díla. A konečně probírá zajímavá a důležitá témata: co znamenal pro Descarta Bůh, co Descarta zajímalo na lidské duši, co byla jeho „etika“ a co byly základní rysy jeho filosofie přírody.

Selbstbewusstsein. Dieter Henrich und die Heidelberger Schule
(Sebevědomí. Dieter Henrich a Heidelberská škola)
Dieter Henrich je spolu s Jürgenem Habermasem a Ernstem Tugendhatem nejdůležitějším představitelem poválečné německé filosofie. Ve svých příspěvcích k teorii sebevědomí zvláště ze šedesátých a sedmdesátých let 20. století se účinně stavěl proti převládajícímu antisubjektivismu heideggerovsko-gadamerovské tradice, rozvinul však též pronikavou kritiku „lingvistického obratu“, který vedl k filosofickému zúžení problematiky v analytické filosofii. Henrich je jediným žijícím německým filosofem, jemuž se podařilo – prostřednictvím jeho legendárních harvardských přednášek z roku 1973 – vytvořit zájem o idealistické teorie sebevědomí (zvláště o ty, jež mají základ u J. G. Fichta) mezi důležitými mysliteli oboru nazývaného zanedlouho „filosofie mysli“. Kniha nabízí první a dosud jedinou existující prezentaci základních tezí Henricha a tzv. Heidelberské školy. Příspěvky obsažené v tomto svazku kriticky zkoumají Henrichovy teze a pokračují tím v rozhovoru s Henrichovými americkými kolegy, jejž Henrich započal v sedmdesátých letech 20. století.

Principy přírody a milosti: Brockes a německá osvícenská fyzikotheologie
Kniha je první českou monografií o hamburském mysliteli a básníku B. H. Brockesovi a možná první čistě filosofickou v mezinárodním prostředí. Rekonstruuje filosoficko-náboženské základy Brockesova básnického cyklu "Pozemské potěšení v Bohu", jež bylo nejrozsáhlejším dílem německé poezie 18. století a básnicky tlumočilo (a genuinně rozvíjelo) základní prvky osvícenského racionalismu. Brockesovo myšlení je zasazeno do kontextu vývoje německého osvícenství a novověké filosofie vůbec a filosofickou analýzu doplňuje širší kulturně-historická, literárně-estetická syntéza. Brockes je interpretován jako aktér duchovních dějin mezi Leibnizem a barokem na jedné straně a pozdním osvícenstvím a výmarskými klasiky na straně druhé, jeho myšlení je konfrontováno s mysliteli jako Wolff, Reimarus, Herder, Goethe či Lessing.